tiistai 14. helmikuuta 2012

Kun kysyntä ei kohtaa tarjontaa

Yritykseni on nimeltään MarkkinointiKuutio. Tarjoan konsultointipalveluja markkinointiin ja kasainvälistymiseen liittyvissä projekteissa.


Sain yritykseni ensimmäisen asiakaspuhelun viimeisenä työpäivänä entisessä työpaikassani. Kello oli 16 ja valmistauduimme läksiäisiini. Puhelin soi ja miesääni kysyi: "Onko tämä MarkkinointiKuutiolla?" Vastasin kyllä ja aivoni aloittivat hurjan raksutuksen. Kun mies jatkoi ja kysyi löytyykö meiltä niitä ja niitä poran teriä, aivoni linkosivat ajatuksiani hurjalla spinnillä. Tulin siihen tulokseen, ettei tämä voi olla kuin jäynää työkavereiltani ja saisin kuulla tästä illan läksiäisissä. Analysoin miesääntä, mutten löytänyt siitä mitään tuttua. Mietin, että minun on päästävä tästä puhelusta mahdollisimman nopeasti eroon, etten joudu suuremmin naurunalaiseksi. Vastasin: "Ei valitettavasti löydy." Mies toisti vastaukseni kysymyksellä: "Ei siis löydy?" Johon minä: "Joo, ei löydy." "Selvä, hei!"


Kun kerroin hämmentävästä puhelusta työkavereilleni, kukaan ei tunnustanut olevansa sen takana. Hämmennyin enemmän. Oliko mies sittenkin tosissaan? Tsekkattuani parin päivän jälkeen numerohausta numeron omistajaa, täytyi minun todeta, että ihan oikea puhelu se oli. Mutta miksi ihmeessä? Miten olen voinut ilman markkinointia onnistua saamaan tuollaisen puhelun? KVG. Ja sieltähän se vastaus löytyi. MarkkinointiKuutio on listattu hakupalveluissa toimialan "konevuokrausta, laitevuokrausta" alle. Tehokasta.


  

Asia kirkastui. Kaiken taustalla on vuonna 2009 hankkimani y-tunnus, joka loppujen lopuksi jäi pöytälaatikkoon pölyyntymään. Toimialana oli silloin urheiluvälineiden vuokraus. Ottaessani y-tunnuksen käyttöön uudelle yritykselle uudella toimialalla, oli hakupalveluihin nimi muutettu, mutta toimiala oli onnistuttu jalostamaan rakennusvälineisiin ja konevuokraukseen. 

Pari opetusta tästä tapauksesta sain ja otan totisesti opikseni. Ensiksi, KVG aina ja heti kaikki mahdolliset osumat kyseiselle nimelle tai asialle, kun perustat ihan mitä tahansa, joka saattaisi löytyä netistä. Toiseksi, suhtaudu jokaiseen puheluun asiaankuuluvalla vakavuudella ilman omia johtopäätöksiä niin kauan, että olet saanut selvitettyä asian oikean laidan.

MarkkinointiKuution päätoimiala on muu liikkeenjohdon konsultointi. Hakupalveluissa toimiala on luvattu näkyvän oikein parin päivän sisällä. 

Kun kotona kerroin puhelusta, oli insinöörimieheni kommentti: "Selkeä tapaus siitä, kun kysyntä ei kohtaa tarjontaa."


2 kommenttia:

  1. Näin on, Tuuli. KVG pitää iskostaa päähän automaattiseksi toimnnoksi tilanteessa kuin tilanteessa. Samalla tavalla kuin "sammuta virta tietokoneesta aina kun se rupee tökkimään" on iskostunut.

    VastaaPoista